Het Vijfde Seizoen

Exit strategie

In de film Exit Strategy volgen we een psychiater die probeert om met behulp van obscure communicatiemiddelen contact te zoeken met zijn ex-geliefde. Terwijl hij bezig is met het bouwen van een machine die het midden houdt tussen een massagestoel en een beïnvloedingsmachine*, vervagen de grenzen van zijn persoonlijkheid en transformeert hij  in een meervoudige persoonlijkheid. We zien deze verschillende figuren gekleed in doktersjassen en operatiekleding. De personages dwalen door desolate landschappen terwijl ze contact proberen te maken met elkaar, hun omgeving en het hogere.

Doordat zij beschikken over verschillende futuristische communicatiemiddelen, treden zij op als ‘experts van de toekomst’ en verkondigen zij profetische boodschappen over het genezen van de moderne mens van zijn hardnekkige vooruitgangsgeloof en het vinden van verlossing in irrationaliteit.

Met behulp audiovisuele vervormingen en atmosferische muziek geïnspireerd op de sciencefiction-filmmuziek van Eduard Artemiev (Solaris, Stalker), wordt een sfeer gecreëerd die gaandeweg steeds meer de vorm aanneemt van hypnose- of regressietherapie (een therapievorm waarbij de patiënt middels trance ervaringen uit een ver verleden herbeleeft).

De film is opgenomen met patiënten van Altrecht in Den Dolder. Doordat zij in de film verschijnen in de rol van therapeut (een strategie die doet denken aan de antipsychiatrie), vertegenwoordigen zij een zekere autoriteit en worden vragen opgeroepen over de houdbaarheid van de gescheiden categorieën waanzin en verstand. Hiermee is Exit Strategy een sciencefictionfilm die zich afspeelt in een wereld waarin ideeën over het behandelen van psychiatrische aandoeningen radicaal veranderd zijn en waarin het bestempelen van de psychiatrische patiënt als ‘ziek’ plaats heeft gemaakt voor een meer holistische benadering waarin de patiënt een rol van maatschappelijke betekenis kan spelen.

Exit Strategy reflecteert op de basale menselijke behoefte van het aangaan van verbindingen en brengt tegelijkertijd urgente thema’s, zoals de dissonantie tussen ons digitale zelf en ons analoge lichaam en het aan verval onderhevig zijnde moderne vooruitgangsgeloof, aan het licht.

*Een machine die voorkomt in een bepaald type waanbeelden bij schizofrene patiënten, zoals beschreven door de psychoanalyticus Viktor Tausk in 1919.

De residency van Emmeline de Mooij en Adriaan Mellegers werd mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Altrecht ggz.

www.emmelinedemooij.com

www.adriaanmellegers.com

Naar boven