Het Vijfde Seizoen

Frank Koolen

Zomer 2012

Frank Koolen woonde met zijn vrouw en twee kinderen in de zomer van 2012 in Het Vijfde Seizoen. In de eerste weken van zijn verblijf bouwde hij het ‘Olympisch Karaoke Paviljoen’. Een bijna zes meter hoog houten bouwwerk geïnspireerd op een ontwerp van Gerrit Rietveld en een Japanse tempel. Op 27 juni, de dag dat de Olympische Spelen in Londen van start gingen, was het klaar. Enkele dagen later opende het Paviljoen, compleet ingericht met karaoke set en groot formaat flatscreen.

In zijn werk schept Frank Koolen onverwachte situaties. Door direct te werken en in te spelen op de omgeving ontstaan onnavolgbare gebeurtenissen die door hem worden gedirigeerd. Zijn werk is contextgebonden; hij laat zich leiden door de ervaringen in een bepaalde omgeving op een bepaalde locatie. Hij streeft ernaar situaties te creëren waarin een voedingsbodem kan ontstaan voor spontane acties. In dit licht kan ook het Olympisch Karaoke Paviljoen gezien worden. Aan de rand van een pad dat naar het bos leidt, in de berm voor Het Vijfde Seizoen verrees dit prachtig staaltje tijdelijke architectuur. Een bouwwerk dat naadloos de omgeving omarmt (met ruimte voor een boom dwars door het gebouw). Kloppend in zijn vorm maar als Fremdkörper in de omgeving.

In de weken daarna fungeerde dit ‘Pop-Up’ Paviljoen als open podium voor cliënten en medewerkers van Altrecht. Onder begeleiding van verschillende (muziek)therapeuten werden nostalgische klassiekers gecoverd en nieuwe repertoires getest. Het Olympisch Karaoke Paviljoen bood een zomer lang onderdak aan live optredens, spontane ontmoetingen, vreemde gesprekken en olympische staaltjes karaoke.

Tijdens zijn verblijf in Het Vijfde Seizoen was voor Frank Koolen het contact en het vinden van betrokkenheid met de patiënten een grote uitdaging. In hoeverre ontstaan samenwerking en creatieve processen vanzelf en tot in welke mate worden deze gestuurd en geëntameerd door de kunstenaar? En zelfs: Is de aanwezigheid van de kunstenaar niet het eigenlijke kunstwerk? Het riep voor Koolen -net als voor vele kunstenaars die eerder in Het Vijfde Seizoen verbleven- vragen op over de verhouding tussen engagement en de autonomie van kunst en het kunstwerk.

Frank Koolen (1978, Maastricht) studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, de Ateliers en de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Het werk van Frank Koolen bestaat uit videowerken, fotografie en installaties. Zijn meest recente werk kenmerk zich door een semi- wetenschappelijke benaderingen van zijn onderwerp. Zo maakte hij voor KAAP -een familie tentoonstelling op Fort Ruigenhoek- een archeologische opgravingsite waar kinderen alledaagse gebruiksvoorwerpen konden opgraven en deze objecten in een museum voor de toekomst konden plaatsen. Koolen is tevens docent aan de afdeling autonome kunst van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en curator van KAAP in 2012. Zijn werk wordt getoond in galeries en musea in binnen- en buitenland en is opgenomen in de kunstcollectie van Museum van Bommel van Dam en de collectie Océ / van der Grinten.

www.frankkoolen.com

naar publicatie

Naar boven