Het Vijfde Seizoen

Lado Darakhvelidze

Winter 2016

Van januari tot en met maart 2016 werkte Lado Darakhvelidze (Georgië/NL) in Het Vijfde Seizoen. Samen met studenten van ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten Arnhem maakte hij een project waarbij hij landelijk dagbladen gebruikte voor persoonlijke berichtgeving over psychiatrie.   

Darakhvelidze (1977 Kutaisi, Georgië) richt zich op informatie overdracht en media en hun sociaal-politieke impact. Hij zoomt in op sociale en politieke veranderingen en representeert deze in persoonlijke verhalen.

In Het Vijfde Seizoen werkte hij aan het project Transmission, een community based project waarin studenten van de Hogeschool voor de kunsten Arnhem en patiënten het nieuws becommentariërden.

Voor Transmission wiste Darakhvelidze informatie uit de landelijke dagbladen en nodigde patiënten uit om nieuwe inhoud te geven aan het nieuws door de lege plekken te voorzien van persoonlijke teksten en tekeningen. Op dagelijkse basis bracht hij nieuwe dagbladen naar de verschillende therapeutische afdelingen. Met het brengen van de kranten naar de instelling, wordt de grotere sociale werkelijkheid in de relatief gesloten gemeenschap van de instelling gebracht.

Economie, politiek, kunst en sport zijn onderwerpen die iedereen herkent. Door het wissen van de tekstuele inhoud, blijven alleen de kop, de lead en foto’s staan. De oneliners zijn multi-interpretabel en roepen verschillende opvattingen en fantasieën op bij de patiënten. Door de gewiste inhoud te vervangen door tekeningen, commentaren en fictieve verhalen delen patiënten hun realiteit en perspectief op de samenleving. De krant wordt zo gepersonaliseerde selfmade krant.

Darakhvelidze is sinds 2013 als docent verbonden aan ArtEZ. Tijdens zijn residency begeleide hij vijftien studenten van de afdeling Fine Art van ArtEZ, Hogeschool voor de kunsten in Arnhem. De studenten werkten gedurende twee maanden enkele dagen per week in Het Vijfde Seizoen en leverden individuele bijdrages aan Transmission. Kunsthistorica Annick Fournier, eveneens aan ArtEZ verbonden als theoriedocent, begeleide het traject met de studenten vanuit een theoretisch en wetenschappelijk perspectief.

In eerder werk reflecteerde Lado Darakhvelidze op veranderingen en fysieke verplaatsing van nationale symbolen in de postcommunistische landen. Hij verbreedt het politieke om mythologie, geschiedenis en verhalen inhoud te geven. Darakhvelidze woont en werkt in Arnhem. Darakhvelidze’s werk was onder meer te zien op de 11e Biënnale van Istanbul (2009), Biënnale Cuvee, Linz (2010), The Kitchen / CEC Artslink New York One Big City (2013) en Manifesta 10, Sint-Petersburg (2014) In 2012 trad Darakhvelidze toe tot de Artist Pension Trust.

www.ladodarakhvelidze.com

naar publicatie

Naar boven