Het Vijfde Seizoen

Summer School 2018: My Other Tongue

Zomer 2018

Na het succes van 2017 organiseerde Het Vijfde Seizoen in 2018 van 9 t/m 18 juli opnieuw een Summer School voor startende kunstenaars. Tijdens de Summer School leerden de studenten over psychiatrie, maakten zij kennis met patiënten en maakten ze een autonoom werk over thema's die spelen in de psychiatrie.

De deelnemers waren:

Susan Bink (HKU), Reinier van Duijn (HKU), Maite Vanhellemont (HKU), Freya van Assem (Gerrit Rietveld Academie), Lambertine van Veldhuizen (HKU), Ilke van Deventer (Gerrit Rietveld Academie), Meike Legêne (Gerrit Rietveld Academie), Linnea Langfjord Kristensen (Gerrit Rietveld Academie), Fieke Ruitinga (Gerrit Rietveld Academie), Sophie Schwartz (KABK), Jesse Strikwerda (ArtEZ) en Miriam van Beurden (AKV | St. Joost).

De deelnemende studenten kwamen van kunstopleidingen uit heel Nederland. Het programma vond deels plaats op het instellingsterrein in Den Dolder en deels in Amsterdam Noord, waar samengewerkt werd met GGZ instellingen. De studenten werden met opdrachten uitgedaagd verbinding te maken met patiënten en hun eigen werk verder te ontwikkelen. Zij werden daarin begeleid door directeur Esther Vossen en coaches Dirk van Lieshout en Marieke Zwart, twee kunstenaars die zelf in Het Vijfde Seizoen hebben gewerkt. Ook Het Collectief (Jan Adriaans, Gerwin Luijendijk en Marianna Maruyama) verzorgde een aantal lessen.

Taal was het overkoepelend thema van de tentoonstelling en Summer School. Dit in aansluiting op het thema waarmee Het Collectief tijdens hun residency in het voorjaar van 2018 heeft gewerkt. Taal deelt men, maar kan ook verdelen. Op een plek zoals de Willems Arntz Hoeve (het psychiatrisch instellingsterrein waar Het Vijfde Seizoen staat) is taal een belangrijk gereedschap voor behandeling. Verbaal, lichamelijk, muzikaal en beeldend. Op verschillende soorten manieren wordt taal toegepast om mensen inzicht te laten krijgen in zichzelf en om aansluiting te vinden bij anderen. De Summer School onderzocht welke soorten taal er aanwezig zijn binnen de psychiatrie. Wie maakt deze taal? Kunnen we samen een nieuwe taal maken?

In het onderwerp taal kwamen een aantal belangrijke kwesties samen zoals: inclusie en exclusie, agentschap, afhankelijkheid en verhalen.

De drie hoofdvragen die aan bod kwamen zijn:

- Wat is de relatie tussen machtsstructuren en taal;
- Hoe kan taal inclusief zijn zonder individuele kwaliteiten te ontkennen;
- Hoe kan technologie helpen bij het ontwikkelen van een nieuwe taal.

De studenten werden op een creatieve manier uitgedaagd om deze vragen en antwoorden beeldend te onderzoeken in hun werk. Zij werden daarbij tijdens de Summer School geïnspireerd door verschillende gastdocenten, waaronder zowel kunstenaars als professionals uit de psychiatrie.

Sprekers:

De Summer School sloot af met de tentoonstelling MY OTHER TONGUE, in het Beautiful Distress House op het NDSM terrein in Amsterdam Noord.

De Summer School werd ondersteund door: Altrecht GGZ, Gemeente Zeist, Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland en Prins Bernhard Cultuurfonds Utrecht.

Naar boven